KRÁL DRONŮ 2018

Jak na Airbrush a výběr stříkací pistole

V dnešním článku se podíváme na to, jak rc modelu dát barvu. Metod je hned několik od nejjednodušších až po složitější. My se budeme zabývat technologií stříkání "airbrush". Až si vysvětlíme, o co se vlastně jedná, zmíním, podle čeho vybírat vhodnou pistoli. Tak se do toho pusťme!

Co to je airbrush?

Jedná se o výtvarnou techniku, která je založena na nanášení barvy proudem vzduchu. Pro stříkání se používá speciální nástroj, kterému se říká totožně, jako celé technice. V podstatě se ale jedná o stříkací pistoli s tryskou, kde se barva mísí se vzduchem uvnitř a docílí se rozprášení barvy. Historie airbrush sahá až do roku 1879.

Princip airbrush

Metoda funguje na principu, že je do stříkací pistole přiváděn kromě barvy také stlačený vzduch. Tato "směs" poté prochází přes velmi malou trysku a výsledkem je proud vystřikované atomizované barvy. Parametry ovlivňující výsledky proudu:

  1. poměr barvy,
  2. poměr vzduchu,
  3. vzdálenost pistole. 

Nevýhodou této metody je zejména skutečnost, že nikdy nedocílíme ostré hrany. Pokud ji chceme, nevyhneme se použití speciálních šablon, které nedovolí barvě proniknout dál.

Jak vybrat airbrush pistoli

Na trhu existuje mnoho společností a také mnoho produktů, začínající modelář by z toho mohl být dokonce zmatený. Pojďme se podívat pěkně popořadě, jak postupovat při výběru stříkací pistole pro metodu airbrush.

V základu se pistole rozlišují podle parametru mísení barvy na:

  • vnější
  • vnitřní
  • jednočinné
  • dvojčinné. 

Jednočinné pistole

Lze bez nadsázky nazvat obyčejnými fixírkami nebo spreji. Nemáme možnost nijak regulovat proud ani barvu. Tento druh pistolí je vhodný pouze pro občasné použití nebo na větší plochy, kdy se stříká pomocí šablon. Nevýhodou je větší spotřeba barvy, kvůli spodnímu plnění.

Dvojčinné pistole

Jedná se o sofistikovanější přístroje, které mají oddělené dávkování vzduchu i barvy. Princip jejich funkce spočívá v regulaci trysky, která se pohybuje vpřed nebo vzad a následně reguluje množství barvy. Při výběru tohoto druhu pistole je potřeba dávat pozor na rozměr samotné trysky. Pohybuje se od 0,2-0,5 mm.

Dalším parametrem, kterému je potřeba věnovat pozornost je způsob plnění, ten jsem již částečně nakousl. Existují tři způsoby:

  • spodní, 
  • boční,
  • horní.

Spodním plnění je charakterizováno nádobkou na barvu, umístěnou pod pistolí. Barva je nasávána podtlakem. Výhodou tohoto typu je snadná výměna barvy. V praxi můžete mít namícháno v různých nádobách více barev a snadno je měnit. Důležité je čištění pistole pomocí ředidla!

Horní plnění, kde se využívá gravitace. Barva stéká samospádem na jehlu z nádobky umístěné nahoře. Výhodou tohoto typu je velmi nízká spotřeba barvy.

Boční plnění, jedná se o kombinaci spodního a bočního. Nasávací otvor je umístěn na boku, lze použít jak nádobka, tak i kalíšek s barvou. Tento typ je velmi univerzální, bohužel se příliš nedoporučuje, protože není dobrá ani na přesné stříkání s nízkým tlakem, ani na plochy.

 

Napište nám

Chcete ještě konkrétněji poradit popřípadě radu zkušeného technika? Jsme tady pro vás!